Barendrechts bedrijf krijgt half miljoen subsidie voor elektrische betonmixer

Barendrechts bedrijf krijgt half miljoen subsidie voor elektrische betonmixer

Van der Velden verhuurt en least al dertig jaar vrachtwagens. Eigenaar Casper van der Velden kwam op het idee van een elektrisch aangedreven betonmixer na een rondje op de racefiets door Rotterdam. ,,Iedere keer ruik ik daar weer die diesellucht.’’ Dat zorgde er eerst voor dat hij zelf een elektrische auto aanschafte. ,,En in ons bedrijf is sinds kort ook een elektrische vrachtwagen te huur’’, zegt Van der Velden.

Maar een van de grootste boosdoeners, weet hij, is het bouwverkeer. En dan met name de betonmixers. Die rijden nu allemaal op diesel. En het grote nadeel van de betonmixer is dat de motor niet wordt uitgezet als hij op de bestemming is aangekomen. Die blijft draaien, zodat ook de mixer blijft draaien. Anders hardt het beton uit. Hierdoor is de uitstoot van een betonmixer 263 kilo CO2 per dag per mixer.

Subsidie
Dat kan beter, dacht eigenaar Casper van der Velden. Voor zijn plan van een elektrische molen kreeg hij in eerste instantie weinig steun. Een subsidie van 500.000 euro vanuit het rijk maakt het nu toch mogelijk. Van der Velden bouwt de volledig elektrische betonmixer samen met drie andere ondernemers.

De eerste mixer zal erg duur worden, verwacht Van der Velden. ,,Maar door er steeds meer te bouwen, worden ze goedkoper.’’ De ondernemer verwacht dat de prijs binnen vijf jaar tussen de 350.000 en 400.000 euro ligt. ,,Dat is nog steeds twee keer zo duur als de huidige mixers. Voor veel bedrijven waarschijnlijk te duur, ik verwacht dat we die vooral zullen verhuren.’’

Ook de techniek is nog een uitdaging. De huidige batterijen zijn bijvoorbeeld te groot en te zwaar, waardoor de mixer niet meer op de vrachtwagen past. ,,Daarom moet het onderstel worden aangepast.’’

Goedkoper
Ook blijft het puzzelen tussen de grootte van de batterij en de reikwijdte van de mixer. ,,Als de wagen tijdens een pauze kan worden opgeladen, kan de batterij kleiner en de wagen dus goedkoper worden.’’ Om meer vervoerders te laten overschakelen op duurzaam transport, hoopt hij op de steun van onder andere de gemeente Rotterdam.

,,Als die bij een aanbesteding opneemt dat het bouwtransport milieuvriendelijk is, kan het hard gaan.’’