Elektrische betonmixers: Grote milieuwinst

Elektrische betonmixers: Grote milieuwinst

Met 35% heeft de bouwlogistiek een flink aandeel in het totaal aan stikstof- fijnstof- en CO2-uitstoot die door goederenvervoer in binnesteden veroorzaakt wordt. Voor de meeste bouwvoertuigen bestaat echter nog geen elektrisch alternatief. Dat moet anders, vond de Rotterdamse firma P. Van der Velden Bedrijfswagens.

Betonmixers moeten tijdens werktijden voortdurend draaien. Het zware cement moet in beweging blijven, anders verhardt het en is het niet meer bruikbaar. Dat zorgt voor maar liefst 263 kilo aan CO2-uitstoot per dag per betonmixwagen. Zo’n zeven jaar geleden kwamen er al betonmixers op de markt waarbij het mixen volledig elektrisch gebeurde. Dat leverde al een besparing van de uitstoot op van zo’n 35 procent.

We plukken nu al de vruchten van de samenwerking met gemeente Rotterdam en de Rijkssubsidie. Zowel voor ons bedrijf als voor het milieu. Dit is de toekomst.
Casper van der Velden
directeur, P. Van der Velden Bedrijfswagens

Resultaten

P. Van der Velden Bedrijfswagens gaat nog een stapje verder en ontwikkelt momenteel de E-Concrete, een volledig elektrische betonmixer. Met dit idee liep directeur Casper van der Velden al langer rond. Toen hij hoorde dat er een subsidieregeling kwam voor milieu en transport pakte hij dit samen met twee andere ondernemingen, EMOSS Mobile Systems B.V. en A. Boogert Service B.V.met beide handen aan. Hiervoor krijgen ze ondersteuning van gemeente Rotterdam en een Rijkssubsidie van een half miljoen euro (uit de regeling DKTI-Transport). In dit project gaan de partijen aan de slag met het ontwikkelen en testen van een elektrische betontrommel, elektrische aandrijflijn, chassis en uiteindelijk de volledig elektrische betonmixer.

Vervolg

Als het prototype van de E-Concrete klaar is, gaat deze een jaar bij een betonmortel bedrijf proefrijden. Een verdere uitrol van de E-Concrete zal zeker zijn vruchten afwerpen. In Nederland rijden namelijk zo’n 1000 conventionele betonmixers. De E-Concrete kan hier dus ook voor ingezet worden. Daarnaast kan dit elektrische aandrijvingsconcept ook van toepassing zijn op de 10.500 andere conventionele bouwvoertuigen die in Nederland rondrijden, denk aan kiepwagens of haakarmen.

Informatie

Voor meer informatie over de E-Concrete kun je contact opnemen met Casper van der Velden via casper@pvandervelden.nl. Voor meer informatie over de DKTI-regeling kun je contact opnemen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland via 088 042 42 42.